rss

  • A falmászás

  • Share on Tumblr

    A falmászás egy nagyszerû sport: egyesíti az extrém sportok izgalmát a tökéletes biztonsággal. Ennek eredménye egy felejthetetlen élmény, amely egyben intenzív testmozgás is. A mászás gyakorlatilag nincs korhoz kötve, kb. 4 éves kortól kezdve bárki mászhat, aki kedvet érez hozzá, hisz teljes biztosítás mellett tudásszintjének megfelelõ nehézségû falakon teheti mindezt.

    Falmászás a teljes testet igen intenzíven dolgoztatja meg, kiváló erõfejlesztõ és állóképesség javító hatása mellett igen jelentõs a koordinációs képességre kifejtett jótékony hatása. Segít legyõzni a magasságtól való félelmet, a tériszonyt is. Mivel hirtelen, rövid idõ alatt történõ nagy erõkifejtésre általában nincs szükség, ezért az izmok és izületek sérülésének kockázata minimális.

    A falmászás elsõ sorban a törzs izmat, valamint az alkart erõsíti, de jelentõsen terheli a felkart, valamint a feneket, combot és a vádlit is. Nem szabad meglepõdnünk, ha egy komolyabb edzés után szinte minden porcikánk elfárad. Lányok általában tartanak attól, hogy testük a falmászástól elfiúsodik, túl izmossá válik. Ez nincs így, hiszen borzasztóan nehéz nagy tömegû izomzatot felépíteni, gondoljunk csak bele: ha ez így lenne, a mászófalakat pillanatok alatt ellepnék a nõi-férfi testépítõk a vastagodás reményében :). Azok a lányok, akik huzamosabb ideje másznak falat, épp arról tesznek külsejükkel tanúbizonyságot, hogy arányosan formálódik testük, alakjuk határozottan vonzó, nõies.

    A falmászás tipikusan az a sport, ami olyan izmokat erõsít, ami a mindennapokban is szükséges, de kerülhet az ember olyan helyzetekbe, amibõl szó szerint csak kimászni lehetséges, nem árt, ha az ember gyakorlattal vág neki az ilyesminek.

    Gyakorlatlan falmászók gyakran követik azt a hibát, hogy iszonyatosan kapaszkodnak a falba, szinte kézzel másznak. Az erõs kapaszkodásra általában csak a negatív falakon van szükség, hisz ekkor testsúlyunkat nem tudjuk lábunkra terhelni. A földre merõleges falaknál a kezdõknek javasolni szoktuk, hogy többet másszannak lábból, vagyis egyrészt tegyék nyugodtan testsúlyukat lábukra, másrészt elõször lépjenek, és csak utána keressenek kézzel új fogást. Rutinosabb falmászók ezeken a falakon akár egy kézzel is felmásznak! :)

    Milyen felszerelés szükséges a falmászáshoz?

    Az egyik legfontosabb a kényelmes öltözék. Egy kényelmes melegítõ ajánlott, így az esetleges horzsolások is elkerülhetõk, melegebb idõben egy 3/4-es nadrág vagy short is jó választás. Pólóból jobb az ujjatlan, kevésbé akadályoz, igaz a könyököt nem védi a horzsolásoktól, de hát vigyázni kell magunkra - amúgy sem jellemzõ a könyök felsértése.

    Másik nagyon fontos dolog a jó cipõ. Ha nincs mászócipõnk, egy kénylmes, nem túl nagy (nem baj, ha kicsit szorító), vékony orrú edzõcipõ is megteszi a kezdetekben. Ha viszont szeretnénk kicsit komolyabban foglalkozni a sporttal, vagy nehezebb részeket is kimásznánk, akkor szükség lesz egy jó mászócipõre. Ezek pl. Tengerszemben vagy Mountexben kaphatók, javasolt az eladók segítségét kérni. Elõfordulhat, hogy nagyon szûk cipõt javasolnak, a túl szûk cipõ azonban ugyanolyan rossz, mint a tág cipõ. Szûk cipõt azért javasolnak, hogy a lábujjak ne bukhassanak hátra, ezáltal ne csússzunk le egy lépésrõl. Egy túl szûk, kényelmetlen cipõben viszont kínkeservessé válik a mászás, és általában fel is sérti a lábat. Alapvetõen két fajta cipõt szoktak árusítani, a gyakorló és a versenyzõ cipõ. A gyakorlócipõk orra (szinte kizárólag ezt a részt használjuk, ez kopik) keményebb gumiból készül, így nehezebben kopik, de könnyebben lecsúszik egy fogásról. Használata nem hagyja, hogy ellustuljunk, pontosabb lépéseket követel meg, pont gyakorlásra ideális. A versenycipõk orra ezzel szemben lágyabb gumiból készül, így egy kevésbé jó lépést is megtart a fogáson. Ez egy verseny közben elõny, viszont gyakorló cipõként ilyet használva ellustulhatunk, mivel nem kényszerít pontos lépésekre. Jobban is kopik, gyorsabban elhasználódik, és drágább is.

    A mászás biztonságáért a biztosító, a kötél, a biztosítási pont, a beülõ, és az egyéb biztosítóeszközök (lapka, reverso, grigri, stb.) felelnek. Biztosítónak csak megbízható ember jöhet szóba, kezdõk esetében meg kell kérni valakit, hogy figyelje, hogy biztosít, hamar bele lehet rázódni, de általában nagy odafigyelést igényel. A Mászóbirodalomban található kötelek épségére kiemelten odafigyelünk. A felsõbiztosítási pontok minden esetben három rögzítést jelentenek, mindegyik rögzítés többszörösen elbírja egy átlagos ember súlyát, ha egy kiszakadna marad még kettõ, amelyek szintén így túl vannak méretezve. Beülõkbõl széles választék áll rendelkezésre a túraboltokban, drága extra kényelmestõl a fapados, de olcsóig bármi. Ezek általában mind megbízhatók, pontos típusért kérjük az eladók segítségét.

    Biztosítóeszközökbõl a Mászóbirodalomban általában grigriket adunk, ezek az eszközök automatikusan megfogják a mászót, ha beleülnek (beleesnek), a biztosítónak csak az utánhúzásra kell ügyelnie. Eresztés egy kis kar meghúzásával történik, ha bármi baj történik, a kart azonnal el kell ereszteni (így megállítva az esést)! Lehetõség van egyéb biztosítóeszközök használatára, például lapkát vagy reverso-t lehet használni, de saját eszközt kizárólag saját felelõsségre, hisz ezek sértetlenségét nem ellenõrizhetjük ellentétben az általunk biztosítottakkal. Ezeknél a biztosítóeszközöknél már figyelni kell arra is, hogy a kötél utánhúzása után a kötelet "le kell törni", vagyis biztosítani kell, hogy a kötél nagyon erõsen súrlódjon az eszközön. Így ha a mászó beleesik, nekünk csak a letört kötelet kell szorítani, a mászó súlyát az eszközön keresztül a biztosító teste ellensúlyozza, nem kell a beleesett mászót karból megtartani. Csak gyakorlottabb mászóinknak ajánljuk! Nálunk lehetõség van a biztosító rögzítésére is, így nagy testsúly különbségek esetén sincs ok az ijedelemre, nem lehet a biztosítót nagyon felrántani (de egyébként sincs semmi baj akkor sem, ha a biztosító felrepül kicsit, a biztosítóeszköz oldásánál úgyis elõször a biztosító fog ereszkedni).

    Elõfordul, hogy valaki ereszkedõ nyolcashoz szokott, mint "biztosítóeszköz", de mint a neve is mutatja ez egy ereszkedõ eszköz, nálunk tilos ezt használni biztosításhoz. Helyette lapka vagy reverso használata lehetséges.

    Milyen mászási módok léteznek?

    A Mászóbirodalomban minden falon felsõ biztosítási pont található, vagyis a fentrõl jövõ kötél egyik végébe a mászó, a másik végébe a biztosító kötheti be magát. Nagyobb beleesés csak a biztosító figyelmetlenségébõl származhat, általában 1m-nél kisebbet esik a mászó.

    Néhány falnál lehetõség van arra is, hogy ún. elõbiztosítással másszon a mászó, ekkor a kötelet (amit külön kérni kell a falmesterektõl) alulról kb. másfél méterenként minden alkalommal be kell akasztani egy ún. köztesbe (egy falba fúrt nitt, abba heveder fûzve, rákapcsolva egy karabiner, ahova akasztani kell). Elõfordulhatnak nagyobb beleesések például ha a mászó pont akkor esik bele, amikor be akar akasztani. Másfél méteres köztestávolsággal akár 3-4 métert is zuhanhat a mászó. Nagyobb odafigyelést igényel, és nagyobb kihívást jelent így mászni és biztosítani. Mivel ezt már nemnagyon lehet Grigrivel biztosítani (hiszen a kötelet a köztesek elhagyása után lazítani kell, hogy a mászó továbbmehessen), ezért csak gyakorlottabb mászóinknak ajánljuk.

    Boulderezésnek nevezzük azt a mászási stílust, amikor a mászó alacsonyan, biztosítás nélkül mászhat. Ezesetben szivacsot szokás a mászó alá rakni, hogy esetleges leesésekkor ne történhessen sérülés. Extrém pozíciókat lehet kipróbálni, bizonyos mozdulatokat, ugrásokat begyakorolni. Sajnos egyelõre nincs boulder falunk, de tervezzük a közeljövõben ezek építését is.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Regina Halmich gyõzelemmel búcsúzott

    A hosszú ideje uralkodó WIBF légsúlyú bajnoknõ, Regina Halmich (54 gyõzelem – 1 vereség – 1 döntetlen) Karlsruhéban, a DM Arénában telt ház elõtt búcsúzott a profiboksztól. A német hölgy az izraeli Hagar Shmoulefeld Finer ellen küzdött egy tíz menetes küzdelem során, és többségi döntéssel, 95-95, 97-94, 96-94 arányban diadalmaskodott.

  • Kick-Box - A siker útja

    Írta: Szûcs Zoltán

    Harcmûvészet: sokunk számára misztikus fogalom. Valamilyen emberfeletti, megismételhetetlen teljesítményt idéz bennünk. Látván a filmek látványos akcióit, a szinte hihetetlen mozdulatokat, sokunkban vágyódás támad e tõlünk távol álló, kicsit idegen világ megismerésére. A harcmûvészetek rajongói bizonyára emlékeznek Bruce Lee karizmatikus egyéniségére, látszólag gyenge alkatát meghazudtoló harcmûvészeti tudására. Ki ne irigyelné Jackie Chan akrobatikus akcióit, vagy éppen Steven Seagal kissé idegenül ható, de látványos mozdulatait? Ki ne hallott volna már Chuck Norrisról, vagy éppen Jean-Claude Van Damme-ról? Korunk hírességei õk, különbözõ harcmûvészeti stílusokban varázsolják el a közönséget. Egyvalamiben azonban megegyeznek: a harcmûvészetek világával ismertetik meg a nézõk tömegeit.

  • Véres sport - a régi klasszikusok gyöngyszeme

    (Bloodsport, 1987)

    Frank W. Dux életének legfõbb vágya, hogy részt vegyen a hongkongi titkos kumite bajnokságon. Kisebb-nagyobb nehézségek árán el is jut Hong-Kong-ba, de mivel az USA kormányának alkalmazásában áll, ezért folyamatosan a nyomában vannak a kormány emberei.

  • Tai Ji: Tai Chi Chuan

    Kínai harcmûvészeti stílus, az úgynevezett "Belsõ Irányzatok" legismertebb és legteljeskörûbbnek tartott képviselõje. Jellemzõje a nem pusztán fizikai erõre alapuló gyakorlásmód, az energia – a Csí – teljeskörû alkalmazása, és a gyakorlások során lassú és folyamatos meditatív mozgásban végzett formagyakorlatok, valamint azok harci alkalmazásai.

  • Strikeforce-hoz szerzõdik Tito Ortiz?

    A hajdani UFC reklámarc Tito Ortiz legfrissebb nyilatkozata szerint hamarosan lehet hogy a feltörekvõ Strikeforce szervezethez ír alá.

    Lassan több mint egy éve nem lépett ketrecbe a Hungtington Beach-i rossz fiú és akkor sem szerepelt túl jól.

    "Most estem át egy komoly hátmûtéten. Az orvosom eddig tiltott mindenféle mozgástól ám most már készen állok a megmérettetésre."

  • Kaqun Kupa Országos Kung-Fu Bajnokság

    December 1-jén kerül megrendezésre a Kaqun Kupa Országos Kung-Fu Bajnokság és Profi Full Contact Sanda Gála Pestlõrincen, a Sportcsarnokban (1180 Budapest, Thököly utca 5.). A tornán Magyarország kiemelkedõ harcosai mérik össze tudásukat, köztük Sokorai Viktor kung-fu világbajnok és Felföldi Szabolcs kempo világbajnok, többszörös MMA superfight gyõztes.

  • Eskrima, Kali, Arnis: fülöp - szigeteki harcok

    Jelentésük:
    Az Eskrimán, Arnison és Kalin kívül van néhány kevésbé használatos név is: Estokada, Etoque, Fraile, Arnes de mano, Kaliradman, Didya, Kabaroan, Siniwalli. Az Eskrima a spanyol esgrima szóból ered, ami vívást, az Arnis a szintén spanyol arnés szóból származik, ami fegyverzetet, védekezõ fegyvereket jelent, a Kali egy széles pengéjû kard neve, ami még ma is népszerû a Fülöp-szigeteken élõk körében, különösen az ország déli területein.

  • Calzaghenak még egy meccse lehet

    Joe Calzaghe, nagyközépsúlyú profi ökölvívó-világbajnok egy interjúban kijelentette, hogy a következõ mérkõzése után valószínûleg visszavonul. "Két meccset terveztem még, de most úgy gondolom, hogy a következõ után nem folytatom tovább. Rengeteg dolgot szeretnék még csinálni, és egyedül a pénz nem elég motiváció" - nyilatkozta a The Daily Mirror címû angol újságnak a 35 éves kiválóság. Calzaghe novemberben a dán Mikkel Kessler elleni gyõzelmével a Boksz Világszervezet bajnoki öve mellé megszerezte a Boksz Világszövetség (WBA) és a Boksz Világtanács (WBC) világbajnoki címét is, így jelenleg a négybõl három nagy szervezetnél õ a kategória királya.

  • Krav Maga: az önvédelmi és közelharc rendszer

    Jelentése: Krav Maga = közelharc (héberül)

  • Judo: japán tradicionális harc

    Leírás:
    A szabály adta lehetõségek segitségével az ellenfél dobása, leszoritása, fojtása vagy karjának feszitése a gyõzelem érdekében. A szó szerinti forditásban ez is "lágy mûvészetet" jelent, miként elõdje, a jijitsu, azzal a lényeges eltéréssel azonban, hogy itt a "do" módszer egy tökéletesitett változata a jitsunak.

  • Aikido: japán harci irányzat

    Alapelvei:
    1. Az Aikido az az ösvény, amely egyesíti a világmindenség összes útját az örökkévalóságig. Az Aikido az az Egyetemes Értelem, amely mindent tartalmaz és mindent egyesít.
    2. Az Aikido az az igazság, amelyet a világegyetem tanít, és amelyet alkalmaznunk kell földi életünkben.
    3. Az Aikido az az alapelv és az az Út, amely összekapcsolja az emberiséget az Egyetemes Tudattal.
    4. Az Aikido akkor teljesedik be, amikor minden egyén igazi útját követve eggyé válik a világegyetemmel.
    5. Az Aikido az erõ és a részvét Útja, amely a végtelen tökéletességhez és Isten örökké növekvõ dicsõségéhez vezet.

  • A profi boksz

    A könyv segít eligazodni a profi ökölvívás világában, az ökölvívók teljesítményének reális értékelésében és a jelenleg meglévõ, frissen alakult szervezetek közötti rangsor felállításában.

  • 12-ik Nanbudo Szuper 9 Bajnokság és Nemzetközi Edzõtábor

    December 15-én tizenkettedik alkalommal került megrendezésre Zágrábban a Nanbudo Szuper 9 Bajnokság.

    A meghívásos versenyen a világ kilenc legjobb Nanbudokája mérte össze erejét. Rendkívül nagy megtiszteltetés, hogy a küzdelmeken hazánk is részt vett: Magyarországot Hertelendi Tamás (1. Dan) képviselte. Az izgalmas és magas színvonalú bajnokság dobogós helyezéseirõl hajszál híján lemaradt magyar Nanbudoka kiválóan szerepelt.

  • Ninjutsu: õsi Japán harcmûvészet

    Leírás:
    A ninjutsuban nem az a cél, hogy egyszerûen megüssük az ellenfelet (ezáltal szerezve esetleg néhány pontot), hanem hogy az ellenfelet harcképtelenné tegyük. Nincsenek tiltott technikák, nincsenek védõfelszerelések, sem szabályok. Nincs szigorúan kötött mozgásanyag sem. A technikák tanulása során sokkal fontosabb a technika elvének megértése, mint annak másolása, ebbõl következõen mivel nincs két egyforma szituáció, így nincs két teljesen egyforma technika sem.

  • Végsõ határaikat feszegetik

    A csapat a kontinenst átszelve olyan erõt próbáló feladatokat tûzött maga elé, mint a hegymászás, futás, túrázás, biciklizés és evezés. Céljuk, hogy próbára tegyék fizikai és érzelmi tûrõképességüket, illetve élményeik révén még jobban megismerjék önmagukat.

  • Hapkido: koreai harci irányzat

    Története:
    A Hapkido kialakulásának történetében alapvetõen a hapkido technikáinak és elméletének egyik fõ forrása az aiki-jujutsu õsi japán harci rendszer, Choi Yung Sul (1904-1986) és elsõ tanítványai játszották a legmeghatározóbb szerepet.

  • K1 (K-1)

    Történet:
    1980. Kazuyoshi Ishii megalapítja a Seidokan Karate iskolát Oszakában, ahol dojok és egyetemi karate klubok találhatók.

  • A vívás

    Alapelv:
    A versenyvívás racionális testmozgás, erõsíti és hajlékonnyá teszi a test összes izmait, gyorsaságra nevel felfogásban és kivitelezésben, fejleszti az akaraterõt és bátorságot, acélozza az idegeket és a gyõzniakarást.

  • 40 részes sorozat Bruce Lee-rõl

    A kínai televízió 40 részes sorozatot készít Bruce Lee emlékére, akinek filmjei világszerte népszerûvé tették a harcmûvészetet.

  • Zorb

    Az új õrület néhány éve indult hódítóútjára a Föld déli féltekéjérõl, Új-Zélandról. A találmányra büszkék az új-zélandiak, akárcsak a bungee jumpingra. Mára már Magyarországra is betört a guruló gömbcsoda. A sport lényege, hogy a gömbbe bújt ember legurul egy dombtetõrõl, és közben erõsen kétségbe vonja, hogy valóban az ég van-e fent és a föld pedig lent. A Zorb egy speciális mûanyagból készült áttetszõ golyó, mely a 14 köbméternyi levegõ belefújása után viszonylag merevvé válik. A szerkezet belülrõl üreges, itt foglal helyet a Zorbonauta, akit minden irányban 70 centiméternyi légréteg vesz körül.