rss
adó 1 százalék gyermekvédelem támogatása adóbevalláskor
  • Baranta

  • Share on Tumblr

    A Baranta jelentése
    Ma a Baranta az önálló magyar harci irányzatot jelenti. A szó eredeti jelentése: harcra, hadjáratra, rajtaütésre való felkészülés. A környezõ országokban rablást, fosztogatást jelent. A kaukázusi népeknél a konfliktusok erõszakos, de vér nélküli elintézési formáját, vagy harci vetélkedõt jelképez. A Baranta véráldozat nélküli jogos zsákmányszerzést is takarhat (törvénysértés, személy megsértése). A tradicionális magyar harcmûvészetet Barantának nevezzük, amíg csupán versengésrõl, felkészülésrõl, békeidõszakon belüli gyakorlatozásról szól.

    A barantázónak is fel kell nõnie a Barantához. Ez nem hiba, csupán állapot. Senki sem válik tökéletessé, de szándék lehet tökéletes Történelmi. Az élet túl értékes ahhoz, hogy a "semmivel" töltsük el. Hogy kell élni? Ahogy a dal is mondja:
    "Hogy, ha „megérkezel” csodáljon õsöd, s fogadjon el…."

    Mert egyszer mindenki meg fog érkezni...

    Az ellenség megsemmisítésére való törekvés esetén Böllönnek nevezzük. A felkészítés során a Böllön jellegû elemeket elsõsorban hivatásos katonák és oktató szintet elért barantázók sajátíthatják el.

    Filozófiája

    A Baranta a tradicionális magyar életfelfogást fogadja el harci filozófiájának. A hagyományos életelvek szerint élõ ember elõször önmaga megismerésére és meghatározására törekszik, s ezt rendeli a fennálló világ rendje mellé.

    A barantázók egyik legfontosabb célja, hogy a hagyományos magyar harci kultúra elemeinek megismertetésével, a Baranta önálló harci rendszerének minél eredményesebbé tételével megismertesse és világszerte népszerûsítse a magyar kultúrát, a természetet és az embert tisztelõ magyar énképet valamint, hogy az általuk ûzött stílust az egyik legnépszerûbb harcmûvészeti irányzattá tegyék hazánkban és késõbba világon is. A terjeszkedés elsõdleges irányát Erdély, a Felvidék, a Vajdaság, Kárpátalja és a Közép-ázsiai területeken élõ testvérnépek szállásterületei jelentik.

    Az egyéni kezdeményezõkészséget tisztelõ, a kreativitást fejlesztõ és elõsegítõ rendszere gyorsabb tanulási eredményekhez vezet. Ez igaz mind a mozgásos folyamatokra, mind a személyiség fejlesztésének lehetõségeire.

    Egy Barantával foglakozó embernek hinnie kell abban, hogy a "régiek" látják az õ munkáját, a belefektetett energiát és "megelégedéssel" tölti el õket, hogy "látják" önmaguk továbbélését.

    Történelmi elõzmények - Bevezetés

    A harcmûvészetek kialakulásáig egészen az emberi társadalmak szervezõdésének kezdetéig vissza kell tekintenünk. Már ekkor kialakulnak harcoló rendek, amelyeknek a legfontosabb feladata a harcra történõ felkészülés, a tapasztalatok gyûjtése, továbbadása, kiképzési- és felkészítési formák létrehozása volt. A csoportos felkészítés mellett ugyanakkora hangsúlyt fektettek az egyének képességeinek fejlesztésére.

    Ezekben a harci "mûhelyekben" a fegyveres- és pusztakezes alkalmazások mellett az emberi szellem fejlesztésével is foglalkoztak. A vallási-, zenei-, filozófiai tartalmakkal megtöltött kiképzési és személyiségformálási módszerek legalább annyira alkalmasak voltak arra, hogy képviselõiket "harci mûvészeknek" vagy "harcmûvészeknek" nevezzük, mint késõbbi kínai és japán társaikat. Mozgási kultúrájuk pedig vetekedett a ma legkiválóbbnak mondott harcmûvészeti formákkal. Volt rá idejük, hiszen évezredekrõl beszélünk. Ráadásula fegyveres környezet kevésbé volt változó, mint az elmúlt évszázadokban.

    A szkíták, szarmaták, hunok, avarok, párthusok, magyarok, kunok, mongolok hadseregeiben a katonák felkészítésével foglalkozó tíznagyok és száznagyok olyan harci kultúra továbbörökítõi voltak, amellyel érdemben nem tudta felvenni a versenyt /a nehézlovas eljárás szarmata találmány, õk is alapozzák meg a nyugati lovagi kultúrát/. Ennek az egyik legmagasabb színvonalat elért képviselõi a magyarok voltak /Mátyás levele Ferdinánd nápolyi királynak/, aki a lovak kezelésében és harci felkészítésében teljesen sajátos "mûvészi tökéletességû" rendszert /szárnyék rendszer-suttogó/, dolgoztak ki. Évszázadokon keresztül törvény tiltotta a magyar lovak külföldre történõ eladását, valamint a kiképzõk /csikósok, katonák/ elcsábítását.

    Késõbb egész Európa és Észak-Amerika is magyaroknak köszönheti a lovas hadi kultúra megújítását. A lovas alkalmazások mellett azonban jelentõs hatással voltak a gyalogos technikákra is. A legtöbb õsi birodalomban megfigyelhetjük, hogy /fõként a lovas alkalmazások tömeges elterjedése után/ vándorló, félig megtelepedett népek jelentõs szerepet töltöttek be az államszervezet alakításában és a kultúra formálásában.

    A baranta története

    Padányi Viktor írásai szerint a magyar harci alkalmazások elsõ képviselõit az évezredekkel korábban élt kasszu és szabír népeknél kell keresnünk. Némely emberben az esetleg kétséget ébreszthet, hogy a magyarság és a magyar kultúra hogyan kapcsolódik -e népekhez /ez a kétsége azonban a "finnugor elméletre" százszor igazabb kell, hogy legyen/, de az nem vitatható el, hogy a szkíta /csak a görögök hívták így/, hun, avar kultúrának és életmódnak Európában egyetlen örököse van /maradt/ és ezt az örököst "magyar embernek" hívják.

    A Baranta esetében ez azt jelenti, hogy minden információ, amit a történetírás és a régészet a rendelkezésünkre bocsát ezekkel a népekkel kapcsolatban az a magyar kultúrát, ezen belül a magyar harci kultúrát gazdagítja. A szkítákról szóló görög, perzsa és egyiptomi írások, a hunokról szóló kínai, latin és görög feljegyzések ugyanúgy feldolgozás alá kerültek, mint az avarokról szóló elbeszélések és régészeti leletek.

    Szûkebb értelemben a Baranta a IX. század és a XX. század között élt magyarság harci kiképzési formáira épülõ fegyveres- és pusztakezes harcmûvészeti irányzat. Jelentõs szerep jut a Kárpát-medencei mozgásanyag mellett a feltételezett vándorlási területeken alkalmazott harci eljárások, a hasonló életmódközösségeket felépített népek (szkíták, hunok, avarok, türkök, onugorok, kazakok) harci és kiképzési kultúrája.

    A Baranta (Böllön) mozgásanyagának visszafejlesztésében nagy szerepet játszottak az idegen (elsõsorban Habsburg) uralkodók (birkózást, ökölharcot, vívást, íjászatot, lovaglást) tiltó vagy korlátozó törvényei. A mozgáskultúra nagy része így csupán harci táncokban, a pásztor életmódban, vívókönyvekben és mûvészeti ábrázolásokon maradt meg. A Baranta szó elsõsorban az ország olyan nyugati és déli peremvidékein maradt fenn, ahol a lakosság összetétele a kezdetektõl fogva magyar volt (Somogy, Ormánság, Göcsej, Õrség). A szépirodalomban a legtöbb alkalommal Kodolányi János mûveiben találkozhatunk vele.

    A szó jelentése: harcra, hadjáratra való felkészülés, törvényesen alkalmazható erõszak, ill. azerõszak alkalmazása.

    A kunoknál zsákmányszerzõ utat jelent. A Somogyvár környékén fennmaradt szokás szerint a barantázók a régi törzsszövetség valamikori bírájának, a régi törvények oltalmazójának /Horka/ voltak a felesküdött, különlegesen kiképzettsegítõi.

    A Baranta a magyar történelem kezdeti idõszakaiban élõ azon szabad jogállású tagjaitól származik (fejérek), akiknek kiváltsága és egyben kötelezettsége volt a hadakozás. A hadi hivatást mesteri módon elsajátító, sajátos kiképzési rendszert és taktikai elveket alkalmazó harcos réteg az elõzménye a magyar történelemben évszázadokig fennmaradó harcoló /nemesi/ rendeknek, csoportoknak.

    A hadi csoportosulások felkészítõi és vezetõi rendeletekben szabályozták az egyének és a csoportok hadi felkészítésének rendjét. A kölpények, kaplonyok, talmácsok, tíznagyok, száznagyok,a civilis-ek, várjobbágyok (iobagio castri), a keltjobbágyfiúk (iobagiones exemti), a hivatásos viadorok (pugilok), a gyepüvédõk, õrök (speculator), a nemesek (nobilis),a Magyarországra telepedett hadi kötelezettségük folytán kiváltságokat birtokló népek, besenyõk,böszörmények (muszlimok), kunok, jászok, a hagyományosan fegyverforgatással foglalkozó magyar nyelvû népcsoportok (székelyek, õrségiek, hajdúk) a speciális feladatokra létrehozott vegyes összetételû harci csoportok (nyõgérek, lövõk, királyi vadászok, oroszok) /testõrzõk-ajtonállók/, végvári vitézlõ rend, huszárok) azt mutatják, hogy a magyar történelemben legalább másfélezer évet ölel fel a harci professzionalisták jelenléte, befolyása a politikai életre és a kultúrára. Hadi kultúra a magyarság társadalomszervezõ formáira is rányomta a bélyegét. A had szó nem csak "sereget" alkotó katonákat jelenti a magyar nyelvben, hanem az együtt élõ és dolgozó önvédelmi és gazdasági egységet is.

    Mindez azt jelenti, hogy a japán, a lengyel, a török és az orosz állami berendezkedéshez hasonlóan a magyaroknak is jelentõs nagyságú csoportjai vállalták évszázadokon keresztül az életmódszerûen a harci szolgálatot, a kiképzést, a harci tudásanyag szellemi és fizikai fejlesztését, továbbadását.

    A Baranta elsõsorban az õ tudásanyagukra és az évszázadok alatt kialakult életfilozófiájukra épül. Õk a Baranta jogelõdei. A szervezetten mûködõ magyar harci kultúra a VII.-XVII. század között élte virágkorát. A Barantában három kiemelkedõ idõszakot különböztetünk meg: 1. A vándorló állam idõszaka, 2. Az Árpádok idõszaka, 3. A végváriak idõszaka.

    A XVI. század elejétõl megindul a magyar kultúra kettéválása. Ettõl az idõszaktól fogva a népi kultúra õrzi csak tovább a magyar sajátosságokat. A nemesi kultúra (a harci kultúrát, mozgásos kultúrát is beleértve) egyre inkább nyugati jelleget ölt. Az ezt követõ idõszakokban már egyre inkább a társadalom perifériájára sodródik a harci jellegû tudásanyag.

    A magyar harcmûvészet újjáélesztésére több kísérlet is történt. A két világháború alatt magyar katonatisztek állították össze az elsõ komoly anyagot, amellyel a legénység harci képzettségét és nemzeti hagyományokhoz való ragaszkodását akarták elõmozdítani. A kutatások eredményeinek néhány eleme a korabeli harci szabályzatokban is megjelent.

    Újjászületés

    Az 1960-as években szintén több próbálkozás történt az egységes mozgásanyag és harci szemlélet kialakítására, de a távol-keleti irányzatok elõretörésével és népszerûségével ez a törekvés nem tudta felvenni a harcot. A '80-as években egyes mûhelyekben komoly kutatómunka alakult ki, amelynek a hatására 1993-ban az akkori Kossuth Lajos Katonai Fõiskolán lefektették a sportág alapjait.

    1997-ben létrejött a Baranta Szövetség (jelképe a rakamazi Turulmadár), 1998-ban rendezték az elsõ magyar bajnokságot. A sportág fejlõdésében fontos szerepet játszottak azok a mongol, kazak tanulmányutak, amelyet a sportág kutatói és segítõi tettek meg az elmúlt évtizedben, valamint azok a mongol és török oktatók, aki a Közép-ázsiai fogáskészletekkel bõvítették a Baranta tárházát.

    Ma már a világ legjobb lovasíjászai ismét magyarok. Jelentõs elõrelépést jelentett Dr. Harnos Imre 10 danos stílusalapító nagymester látogatása is, melynek következtében a vezetõ magyarországi Zen Bu Kan Kempo Egyesületek jelentõs része Baranta szakosztályokat indított. A régi pusztai tízes rendszerek mintájára 1999-ben alkották meg az elsõ Fokozat- és vizsgaszabályzatot.

    A barantázók õsi magyar állatneveket (az állat ereje szerint) kapnak a teljesített vizsgák alkalmával (Borsuk/borz, Burk/farkas, Bars/párduc, Kaplony/tigris). A Baranta az összetett képességû harcos lehetõségeit vizsgálja, ezért ugyanakkora hangsúlyt fektet a távra ható-, a vívó fegyverekre, mint a közelharcra és a pusztakezes megoldások alkalmazására.

    Egy oktatói vizsga (Bars-oktur, 5. fokozat) megszerzéséhez 34 különféle vizsgaelembõl kell teljesíteni a megszabott minimum szinteket a vizsgázónak.

    Stílus és verseny-szakágak, hagyományõrzõ formák

    I. Thug-Baranta(gyalogos szakág)
    II. Ráró-Baranta(lovas szakág)
    III. Oslu Baranta( a lovas vagy a gyalogos szakág versenyeztetési rendszerének egy-egy versenyszámának önállóan való megrendezése)
    - Oslu egyéni
    - Oslu Tömén / Szállás (csapat)

    IV. Baranta harci játékok (a barantához kapcsolható -a harci képességeket fejlesztõ- olyan csoportos és egyéni játékok, amelyeka magyar kulturkincsben fellelhetõek.

    A Baranta/Böllön fokozatai

    A fokozatok a régi pusztai tízes harci rendszerek elvét követik. Emelkedõ rendben mutatják meg, hogy az adott barantázó milyen mértékben birtokolja az õsei által reá hagyományozott harci örökséget szemléletet valamint, hogy milyen mértékben képes ezt alkalmazni és fejleszteni. Az emelkedõ tízes rendszerhez a népi állatmegfigyelések harci értékeit társító, régi magyar és kun állatmegnevezések tartoznak.

    A Baranta Szövetség hivatalos ábrázolása mellett a fokozat szimbóluma feldolgozható a magyar jelkép- és szimbólumrendszer hagyományain alapuló önálló, egyedi formában is. A fokozatok odaítélése során a vizsgabizottság azt a tényt jelzi, hogy az elvárt testi-, lelki-, erkölcsi képességek, készségek és tartalmak magasabb szintre emelkedtek /közeledve a harcos szintjéhez/.

    Az elsõ Baranta fokozat megszerzése után a barantázó jogosult /a rovás jel és szimbólumrendszer szabályainak megfelelõ/ személyes tulajdonjegyet /tamgát-rójegyet/ viselni. Az egyes állatnevek a harci képességek egy-egy szintjét jelölik az alábbiak szerint:

    Bodur - Törpe, apró állat- az önvédelem felvállalása
    Borsuk - Borz - a teljes odaadással küzdés
    Burk - Farkas - az együttmûködés képessége
    Rüs - Hiúz - óvatosság és kiszámíthatatlanság
    Bars - Hó párduc - ruganyosság, test és erõ optimális összhangja
    Csanád - Tompa orrú ló - természet és aharcos összhangja
    Arslan - Oroszlán - a magabiztosság és a nyugalom
    Kaplony/Kaplan - Tigris - a harc idõpontjának és módján a helyes megválasztása
    Belénd/Bilok - Bölény/Tulok - Az õsi, ösztönös erõk tudatos hasznosítása
    Tepremez - Rendíthetetlen - a népet jelképezõ tökéletesedõharcos, a képességek teljessége nem más, mint az ember teljessége

    A fokozatok megszerzésének ideje és módjai

    A Baranta rendszere elfogadja az egyének fizikai-, pszichikai- és szellemi különbözõségét, ezáltal az elõremeneteli rendszer ilyen irányban történõ megnyilvánulását is.Ezáltal csupán kereteket határoz meg idõhatárokként. Az elsõ keretszám azt az idõpontot jelöli amely idõn belül nem lehet egy fokozatvizsgára jelentkezni.

    Ez az elsõ keretszám azonban a Barantával való foglalatoskodás kezdõ idõpillanatához kötõdik. A második keretszám azt mutatja, hogy az adott fokozatban mennyi idõt tölt el az adott "csatár". Ha ezt a keretszámot túllépi és még nem jelentkezett magasabb fokozat teljesítésére, akkor meg kell ismételni az utolsó vizsgáját, hogy címét továbbra is megtarthassa. Ellenkezõ esetben elveszíti fokozatát. A második keretszámba a vizsgabizottság beszámíthatja a "társ harcmûvészetekben" eltöltött idõ 1-30 % -át is.

    A régi rendhez igazodva így próbálja a Baranta elkerülni a harci értékek devalválódását. Kivételt képeznek azok a barantázók, akik átlépik az 50 éves korhatárt. Ezek a barantázók, mint "megállapodottak", viselhetik címüket.

    A barantázó az alábbi módon juthat fokozatokhoz:

    - A mindenkori éves Baranta Országos Fokozatvizsgákon. A vizsgarendi utasítás által meghatározott aktuális követelmények teljesítése alapján a vizsgabizottság megállapíthatja a cím jogosságát.

    - Az évente egy alkalommal megrendezett Baranta Magyar Bajnokság öskü kategóriájában elért gyõzelem és pontszám alapján. Kivételt képeznek a Bodur, Borsuk valamint a Belénd, Tepremez fokozatok valamint a versenyeken sérülést okozó versenyzõk.

    - Az elsõ két fokozat esetében a harci szállást vezetõ oktur vizsgáztatása és ajánlása alapján. /Harci szállásnak azok a felkészítõ helyszínekszámítanak, ahol legalább Bars fokozatú (oktur) barantázó vezeti a kiképzést és az arra fordított idõ eléri a heti 2x2 órát./

    Forrás: Hivatalos Baranta oldal


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kyudo: tradicionális japán harc

    Leírás:
    A Kyudo egy meditatív harcmûvészet, melynek célja a Shin (igazság, végsõ realitás), Zen (jóság), Bi (szépség) megvalósítása. Az íjászat technikáját megtanulva és gyakorolva az íjász saját magáról, személyiségérõl tanul. Az íjászatban való fejlõdés csak az íjász fejlõdésével együtt történhet meg.

  • Rocky V.

    A Rocky V az ötödik film a Rocky-sorozatban. A fõszerepet természetesen Sylvester Stallone játssza. Szerepel még a filmben Talia Shire, Stallone igazi fia Sage Stallone és Tommy Morrison, aki a való életben is bokszoló. Sage Stallone az ifjabb Rockyt játssza, akinek konfliktusai akadtak apjával, lényegében erre fekteti a hangsúlyt a történet. A film 14 millió dollárral nyitott az elsõ hétvégén és az USA-ban összesen 40 milliót sikerült termelnie.

  • Kenjutsu

    "Amikor két villanó kard találkozik, nincs hely menekülni. Higgadtan mozogj, úgy ahogy a lótusz virágzik. az ordító szenvedélyek közepette, és erõteljesen döfd át a mennyet." (Tozán szerzetes)

    Hazai stílusok:
    - jikishin kage ryu kenjutsu
    - Sichi no Hoshi Ken-jutsu ryú

  • Kaqun Kupa Országos Kung-Fu Bajnokság

    December 1-jén kerül megrendezésre a Kaqun Kupa Országos Kung-Fu Bajnokság és Profi Full Contact Sanda Gála Pestlõrincen, a Sportcsarnokban (1180 Budapest, Thököly utca 5.). A tornán Magyarország kiemelkedõ harcosai mérik össze tudásukat, köztük Sokorai Viktor kung-fu világbajnok és Felföldi Szabolcs kempo világbajnok, többszörös MMA superfight gyõztes.

  • Sambo

    Orosz küzdõsport és önvédelmi rendszer

    Jelentése:
    Sambo = 'SAMozaschita Bez Oruzhiya' - Fegyver nélküli önvédelem

  • Thai box (Muay Thai): tradicionális thai küzdelmi rendszer

    Leírás:
    A thai box (muay thai) felhasználja az öklöt, könyököt, rúgásoknál a térdet, sípcsontot, de elõfordulnak a sarokkal, lábfejjel leadott rúgások is. Az egész világon úgy lett ismert, mint az egyik leghatékonyabb harcmûvészeti stílus a ringben, utcán egyaránt.

  • Bedákék és Balzsay maradnak az Universumnál

    Egy német magazin részletesebb foglalkozik a mostanában leginkább süllyedõ hajóként emlegetett Universum Box Promotion jövõjével, amelyben szerep juthat a Bedák fivéreknek és Balzsay Károlynak is.

  • Rafting történelem

    A kajak és kenu használata nem újkeletû dolog. Amióta az ókorban az ember meghódította a folyóvölgyeket, léteznek ezek a tevékenységek, melyet megannyi õsi egyiptomi, mezopotámiai forrás is ékesen bizonyít. Szerepének állandósulását jól mutatja az a tény is, hogy egyes indián törzsek, de legfõképpen az eszkimók között ma is ez a legelterjedtebb közlekedési eszköz.

  • Jégvitorlázás

    A jégvitorlázás - bármennyire is nagy élmény - Magyarországon ritka kedvtelésnek számít. Ritka, mégpedig nem csupán azért, mert tábora viszonylag kicsiny, hanem azért is, mert tavaink jege nem minden évben alkalmas gyakorlásához. (A Balatonon évek óta be sem fagyott, ha meg igen, a jégvastagság akkor sem érte el a biztonságos 20 centimétert.) Aki jégvizorlással hasít télen, az általában hagyományos vitorlással suhan nyáron. Ennek ellenére a jégvitorlás mindössze abban hasonlít a hajókhoz, hogy a szél erejét használja fel a haladáshoz. Van árboc, vitorla és bum, igazi hajótest azonban nincs.

  • Eskrima, Kali, Arnis: fülöp - szigeteki harcok

    Jelentésük:
    Az Eskrimán, Arnison és Kalin kívül van néhány kevésbé használatos név is: Estokada, Etoque, Fraile, Arnes de mano, Kaliradman, Didya, Kabaroan, Siniwalli. Az Eskrima a spanyol esgrima szóból ered, ami vívást, az Arnis a szintén spanyol arnés szóból származik, ami fegyverzetet, védekezõ fegyvereket jelent, a Kali egy széles pengéjû kard neve, ami még ma is népszerû a Fülöp-szigeteken élõk körében, különösen az ország déli területein.

  • Wayne Elocknak csak az öv számít

    Az IBF középsúlyú bajnoka, Arthur Abraham (24 gyõzelem – 0 vereség) december8-án a svájci Bázelben védi övét, éspedig a brit bajnok Wayne Elcock (18 gyõzelem – 2 vereség) ellen.

  • Bedák Zsolt: magabiztos nyolcadik!

    A Spotlight Boxing kispehelysúlyú ásza, a korábbi olimpikon Bedák Zsolt a szombati drezdai profiboksz gálán megszerezte nyolcadik profi gyõzelmét.

  • Hapkido: koreai harci irányzat

    Története:
    A Hapkido kialakulásának történetében alapvetõen a hapkido technikáinak és elméletének egyik fõ forrása az aiki-jujutsu õsi japán harci rendszer, Choi Yung Sul (1904-1986) és elsõ tanítványai játszották a legmeghatározóbb szerepet.

  • Harrison vissza akar térni

    A visszatérését fontolgatja Scott Harrison a WBO egykori pehelysúlyú világbajnoka. A súlyos magánéleti problémákkal küszködõ skót bunyós 2005 novemberében bokszolt utoljára, majd drog-, verekedési- és börtönügyei miatt sorra maradtak el mérkõzései, mígnem a világszervezet megfosztotta bajnoki címétõl.

  • Strikeforce-hoz szerzõdik Tito Ortiz?

    A hajdani UFC reklámarc Tito Ortiz legfrissebb nyilatkozata szerint hamarosan lehet hogy a feltörekvõ Strikeforce szervezethez ír alá.

    Lassan több mint egy éve nem lépett ketrecbe a Hungtington Beach-i rossz fiú és akkor sem szerepelt túl jól.

    "Most estem át egy komoly hátmûtéten. Az orvosom eddig tiltott mindenféle mozgástól ám most már készen állok a megmérettetésre."

  • Capoeira: afro - brazil eredetû harcok

    Alapelve:
    A capoeira afro-brazil harcmûvészet, amelyben nem verekednek hanem játszanak a küzdõk. A capoeira játékot a gyakorlók alkotta körben játszák. A játékosok a zenekar és a kör szélén állók adta ütemre játszanak. A cél az, hogy az egyik játékos a másik fölébe kerüljön, a másikat mozgás és cselekvésképtelen helyzetbe hozza. A capoeirában nem a nyers erõt, hanem a furfangot és a cseleket ismerik el igazán. Technikai repertoárja nagyon széles, jelemzõen rúgások, ütések, földrevitelek és akrobatikus elmozgások közül válogathatnak a játékosok. A capoeirások mindenek felett tisztelik az axe-t, azaz az energiát, amely a körben keletkezik.

  • Hegyi utak rakétái - Az aszfaltszánkózás

    Viszonylag nem is olyan régrõl ismert sporteszköznek számít az utcai szánkó. Dél-Kalifornia elõhegységeiben találta ki pár fiatal, majd nem sokkal utána már meg is rendezték az elsõ versenyeket. A sportot tulajdonképpen a gördeszkából fejlesztették tovább. A dolog úgy történt, hogy deszkával is nekivágtak a meredeknek, és hol hason, hol hanyatt fekve jöttek le a dombról. Ez kevésbé volt biztonságos, mint a sima utcai gördeszkázás, így aztán szépen lassan idõszerûvé vált egy igazán gyors, de kevésbé balesetveszélyes alkalmatosság megalkotása, hogy a sebesség õrültjei továbbra is kedvükre száguldozhassanak.

  • Iaido: õsi japán harcok, a kardvívás mûvészete

    Alapelve:
    A Japán kard használatának, és mûködési elvének megismerése. Az iaido a helyes tartásra - mind testi, mind szellemi tekintetben -, a pontosságra, a precizitásra tanít, valamint a rendkívüli türelemre, tiszteltre mások, magunk és az élet iránt, a belsõ megérzéseink csiszolására, és az ezekben történõ bizalomra, arra hogy akárhol vagyunk, és akármit is teszünk, legyünk éberek és felkészültek bármire. E tulajdonságnak a mindennapi életben is nagy hasznát vesszük, hiszen fontos, hogy tudatunknak minden helyzetben elég tisztának, testünknek kiegyensúlyozottnak és gyorsnak kell lennie, hogy meg tudjunk birkózni a váratlan eseményekkel.

  • Aikido: japán harci irányzat

    Alapelvei:
    1. Az Aikido az az ösvény, amely egyesíti a világmindenség összes útját az örökkévalóságig. Az Aikido az az Egyetemes Értelem, amely mindent tartalmaz és mindent egyesít.
    2. Az Aikido az az igazság, amelyet a világegyetem tanít, és amelyet alkalmaznunk kell földi életünkben.
    3. Az Aikido az az alapelv és az az Út, amely összekapcsolja az emberiséget az Egyetemes Tudattal.
    4. Az Aikido akkor teljesedik be, amikor minden egyén igazi útját követve eggyé válik a világegyetemmel.
    5. Az Aikido az erõ és a részvét Útja, amely a végtelen tökéletességhez és Isten örökké növekvõ dicsõségéhez vezet.

  • Tai Ji: Tai Chi Chuan

    Kínai harcmûvészeti stílus, az úgynevezett "Belsõ Irányzatok" legismertebb és legteljeskörûbbnek tartott képviselõje. Jellemzõje a nem pusztán fizikai erõre alapuló gyakorlásmód, az energia – a Csí – teljeskörû alkalmazása, és a gyakorlások során lassú és folyamatos meditatív mozgásban végzett formagyakorlatok, valamint azok harci alkalmazásai.