rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Capoeira: afro - brazil eredetû harcok

  • Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió

    Alapelve:
    A capoeira afro-brazil harcmûvészet, amelyben nem verekednek hanem játszanak a küzdõk. A capoeira játékot a gyakorlók alkotta körben játszák. A játékosok a zenekar és a kör szélén állók adta ütemre játszanak. A cél az, hogy az egyik játékos a másik fölébe kerüljön, a másikat mozgás és cselekvésképtelen helyzetbe hozza. A capoeirában nem a nyers erõt, hanem a furfangot és a cseleket ismerik el igazán. Technikai repertoárja nagyon széles, jelemzõen rúgások, ütések, földrevitelek és akrobatikus elmozgások közül válogathatnak a játékosok. A capoeirások mindenek felett tisztelik az axe-t, azaz az energiát, amely a körben keletkezik.

    A Capoeira jelentése:
    A capoeira szó jelentése sokrétû. A mai brazil-portugálban jelentése baromfiudvar. A capoeira szóval illetik az afro-brazil hagyományból eredõ harcmûvészet különbözõ játékait tömörítõ stílust is.

    Története:
    A capoeira története Brazíliában körülbelül 300 évvel ezelõtt, a rabszolgaság idején kezdõdött. A portugálok rabszolgákat vásároltak Afrikából, akiket a cukor és dohány ültetvényeiken dolgoztattak. Több mint kétmillió rabszolga érkezett az országba. Három fõ területre kerültek Brazíliában : Bahia, Recife, és Rio de Janeiro környékére. Rio-ban és Recife-ben a rabszolgák különbözõ afrikai etnikumhoz tartoztak. Többen közülük ellenséges törzsekben éltek Afrikában és emiatt nehéz volt egy közösségbe kényszeríteni õket. Egyetlen közös pontjuk az Orixa (orisá) kultusz volt. A legtöbb Rio államban dolgoztatott rabszolga Bantu származású volt, míg Bahiában az észak-afrikai területekrõl elhurcolt feketék voltak többségben.

    Az elviselhetetlen körülmények hatására rengeteg rabszolga kockáztatta meg a szökést. A vadonban kis közösségeket alkottak, amelyekben a capoiera volt az összetartó kapocs. Önvédelmi technikákat gyakoroltak és fejlesztettek ki. Nem kizárt, hogy nemcsak a vallásuk keveredett a helyi indián õslakossággal, hanem kultúrájuk más részei is, esetleg a harci technikák szintén hatással voltak a feketékre - például a sarkon való ülés (belépéskor a rodába) egyértelmûen az indiánok hatására került a capoeirába. Az újra elfogott rabszolgák aztán visszatérve az ültetvényekre, gyakorolni és tanítani kezdték a többieket. Minden vasárnap pihenõnapjuk volt, amikor a capoierát gyakorolták. Zene, tánc, és rituálé épült be a capoierába, elrejtve a portugálok elõl, hogy rabszolgáik halálos küzdelemre készítik fel magukat. Huszönöt év alatt tizenegyszer szerveztek felkelést a portugál kolóniák ellen, amelyek végül a rabszogaság megszüntetéséhez vezettek 1888, május 13-án.

    Felszabadulásuk után a legtöbb rabszolga nem tért vissza Afrikába, hanem a nagyobb városokba költöztek az ültetvényekrõl. A nagyvárosokban azonban nem kaptak munkát, ezért bandákba szervezõdve bûnözésbõl éltek, vagy politikusok alkalmazták õket, mint testõröket harci tudásuk miatt. A legismertebb capoieristák a rendszer ellenfelei voltak. Az 1890-es években számos befolyásos ember is mûvelte a capoierát. Ez fenyegetést jelentett a kormány számára, ezért elit politikai rendõrséget alapítottak a helyzet kézben tartására. Mikor ez hatástalannak bizonyult velük szemben, egy rendkívül szigorú törvényt hoztak, amelynek tíz fejezete kifejezetten a capoeirával kapcsolatos tevékenységeket tiltotta, beleértve a gyakorlást is. Hogy a törvénynek érvényt szerezzen, az elnök kinevezett egy Sampaio Ferraz nevû embert, aki a brazil történelem legkegyetlenebb rendõrfõnökeként vált hírhedté. Célja a capoeira teljes kiirtása volt. Ironikus módon Sampio kiváló mestere volt a capoierának... Sampio különleges egysége capoeirát tanult, ami lehetõvé tette azt, hogy a capoierát gyakorló csoportokat a saját területükön hívják ki harcolni. Egy ilyen incidens alkalmával letartóztattak egy Juca Reis nevû fiatalembert, kinek apját több befolyásos ember pártfogolta a kormányban. Ennek hatására az elnök krízis csoportot hívott össze, amely nyolc nap és több befolyásos kormánytag lemondása után, a fiú szabadon bocsátásáról határozott. Ettõl azt várták, hogy a capoeiristák viselkedése majd megváltozik. De változás nem sok történt, kivéve hogy feketékbõl hadsereget szerveztek a kormány megdöntésére. Az egységük félelemmel töltötte el a fõvárost, a rendõrség pedig hatástalannak bizonyult ellenük.

    Ekkor tört ki a háború Paraguay ellen. Hirtelen a törvényenkívüliekbõl nemzeti hõsökké váltak a capoeiristák, hõsiességükkel új fejezetet írtak a brazil történelembe. A capoeira gyakorlása még 1920-ig tiltva volt, és Bahia területén, Pedro de Azevedo Gordilho rendõrfõnök irányításával próbálták elnyomni a capoeirát. Gordilho gyakran használta lovasságát ellenük és a legfõbb ellenségükké vált. Az üldözés hatására, a capoeiristák táncként rejtették el mûvészetüket, egyben elfogathatóbbá téve azt a társadalom számára. Ebben az idõszakban alakult ki, az a ma is élõ szokás, hogy "capoeira neveket" adnak az új capoeiristáknak. Erre az igazi identitás, rendõrség elõli rejtõzködés adott okot. Volt olyan capoeirista, akinek több álneve is volt, még nehezebbé téve az azonosítást.

    Bimba (Manoel dos Reis Machado) mester, az egyik legfontosabb capoierista, felkérést kapott, hogy mutassa be mûvészetét az elnöknek. A sikeres bemutató után, kezében a kormány engedélyével tért vissza, az elsõ legális capoeira iskola megnyitására (1932). Egy évvel késõbb már nagyobb összeggel támogatta a kormány a capoeira nemzeti sporttá válását. Azóta a capoeira elterjedt az egész világon, és népszerûsége egyre nõ. Bimba mester alkotta meg a regional capoeira stílust (Luta Regional Baiana). A stílus rendszerezettsége válasz volt a huszas években elterjedt felületes utcai capoierára. Az új stílus kihangsúlyozta a capoeira mûvészeti oldalát. A mester kidolgozta az edzõ technikákat és finomította küzdõ elemeket, önvédelmi rendszerré formálva a stílust. A capoeirába, egy durva harci táncból elemeket vett át (Batuque), amelyeket apjától Luiz Candido Machadótól tanult. A stílus fõ újdonsága, egy technika alkalmazásában rejlett - cintura desprezada, ami nagyjából annyit tesz: laza csípõ. Ennek a technikának az alkalmazásából következõen, vakmerõ akrobatikus dobássorozatokat használtak. "Mikor csinálsz egy 'martellót', rúgj úgy, hogy a saját lábad törjön el, amikor csinálsz egy 'galopantét' üss úgy, hogy eltörjön a kezed. Mikor pedig az ellenfelet dobod el dobd úgy, hogy egy lukat vájjon a betonba"

    Alakjai:
    Mestre Bimba, a capoeira Regional stílusának megteremtõje.

    Mestre Pastinha, a capoeira tradicionálisabb Angola stílusának megteremtõje.

    Mestre Paulao Ceará, a Grupo Capoeira Brasil egyik alapítója, az elsõ capoeira nagymester, aki Európában tanítani kezdte a mûvészetet.


    Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kyudo: tradicionális japán harc

    Leírás:
    A Kyudo egy meditatív harcmûvészet, melynek célja a Shin (igazság, végsõ realitás), Zen (jóság), Bi (szépség) megvalósítása. Az íjászat technikáját megtanulva és gyakorolva az íjász saját magáról, személyiségérõl tanul. Az íjászatban való fejlõdés csak az íjász fejlõdésével együtt történhet meg.

  • Aikido: japán harci irányzat

    Alapelvei:
    1. Az Aikido az az ösvény, amely egyesíti a világmindenség összes útját az örökkévalóságig. Az Aikido az az Egyetemes Értelem, amely mindent tartalmaz és mindent egyesít.
    2. Az Aikido az az igazság, amelyet a világegyetem tanít, és amelyet alkalmaznunk kell földi életünkben.
    3. Az Aikido az az alapelv és az az Út, amely összekapcsolja az emberiséget az Egyetemes Tudattal.
    4. Az Aikido akkor teljesedik be, amikor minden egyén igazi útját követve eggyé válik a világegyetemmel.
    5. Az Aikido az erõ és a részvét Útja, amely a végtelen tökéletességhez és Isten örökké növekvõ dicsõségéhez vezet.

  • Ninjutsu: õsi Japán harcmûvészet

    Leírás:
    A ninjutsuban nem az a cél, hogy egyszerûen megüssük az ellenfelet (ezáltal szerezve esetleg néhány pontot), hanem hogy az ellenfelet harcképtelenné tegyük. Nincsenek tiltott technikák, nincsenek védõfelszerelések, sem szabályok. Nincs szigorúan kötött mozgásanyag sem. A technikák tanulása során sokkal fontosabb a technika elvének megértése, mint annak másolása, ebbõl következõen mivel nincs két egyforma szituáció, így nincs két teljesen egyforma technika sem.

  • ANGST - A városi harcosok kézikönyve

    Az ANGST helyszíne ismerõs: Budapesten vagyunk. Hõse szemlélõdõ figura, aki próbálja megérteni és megfogalmazni, hol él, és egy képregénybe sûríti mindazt, amit a városról tud. Körülötte három nõ és két barát, de kapcsolatai szétfoszlanak, míg a munka, meg a város felzabálja...

  • Sumo: tradicionális japán küzdõsport

    Leírás:
    A szumó Japán hagyományos nemzeti sportága. A szumó küzdelem során a cél: kiszorítani az ellenfelet a körbõl vagy valamelyik testrészét (kivéve természetesen a talpát) a küzdõtérre (mely egy 4,55 m átmérõjû kör) érintetni. Van egy játékvezetõ és néhány döntõbíró, akik figyelemmel kísérik a mérkõzést, és eldöntik, hogy ki a gyõztes. Ezek a küzdelmek átlagosan néhány másodpercig tartanak, bár néhány izgalmas összecsapás 2-3 percig is eltarthat. A küzdõfeleknek tilos hajat húzni, szemet nyomni és ököllel ütni. A szumóban nyomást, gáncsolást, pofozást és különbözõ testdobásokat lehet látni.

  • Az ökölvívás

    Alapelv:
    A küzdelem során a versenyzõk arra törekszenek, hogy ellenfelük testének szabályok által meghatározott területére a lehetõ legtöbb szabályos ütést helyezzék el. Fontos kitétel, hogy az ellenfelek csak az ököl szabályos ütõfelületét használhatják. A küzdelem ötféleképpen végzõdhet: kiütéssel, pontozással, leléptetéssel, feladással, kizárással.

  • Kempo - Az ököl törvénye

    Leírás:
    A kempo technikák, mozdulatsorok a világ más-más szegleteiben különbözõek lehetnek, mégpedig aszerint, hogy ki tanítja. Minden mester rá jellemzõen átdolgozza õket, picit módosít azon a tudáson, amit megkapott. A mozdulatok így személyre szabottak. Magasságtól, súlytól, alkattól és nemtõl függõen más-más ütéssort ajánlatos gyakorolni, fejleszteni. A kempo olyan sport, amely kreativitást igényel és gondolkozni is tanít.

  • Iaido: õsi japán harcok, a kardvívás mûvészete

    Alapelve:
    A Japán kard használatának, és mûködési elvének megismerése. Az iaido a helyes tartásra - mind testi, mind szellemi tekintetben -, a pontosságra, a precizitásra tanít, valamint a rendkívüli türelemre, tiszteltre mások, magunk és az élet iránt, a belsõ megérzéseink csiszolására, és az ezekben történõ bizalomra, arra hogy akárhol vagyunk, és akármit is teszünk, legyünk éberek és felkészültek bármire. E tulajdonságnak a mindennapi életben is nagy hasznát vesszük, hiszen fontos, hogy tudatunknak minden helyzetben elég tisztának, testünknek kiegyensúlyozottnak és gyorsnak kell lennie, hogy meg tudjunk birkózni a váratlan eseményekkel.

  • Ilyen a boksz (DVD)

    Vince és Caesar profi bokszolók, edzõtársak és jó barátok - mindketten kétségbeesetten reménykednek abban, hogy mielõtt karrierjük véget ér, még egyszer eljutnak a csúcsra. Az évszázad mérkõzésének - Mike Tyson meccsének - reggelén kiderül, hogy az elõmérkõzéssel valami nincs rendben.

  • Harrison vissza akar térni

    A visszatérését fontolgatja Scott Harrison a WBO egykori pehelysúlyú világbajnoka. A súlyos magánéleti problémákkal küszködõ skót bunyós 2005 novemberében bokszolt utoljára, majd drog-, verekedési- és börtönügyei miatt sorra maradtak el mérkõzései, mígnem a világszervezet megfosztotta bajnoki címétõl.

  • Taekwon do: koreai harci irányzat

    Hazai stílusok:
    - ITF Taekwon-do
    - WTF Taekwondo

    A Taekwondo jelentése:
    A Taekwondo szó új keletû, csak az 1950-es évektõl kezdte használni Choi Hong Hi, és késõbb az általa kitalált nevet adták az új harcmûvészeti ágnak.

  • Judo: japán tradicionális harc

    Leírás:
    A szabály adta lehetõségek segitségével az ellenfél dobása, leszoritása, fojtása vagy karjának feszitése a gyõzelem érdekében. A szó szerinti forditásban ez is "lágy mûvészetet" jelent, miként elõdje, a jijitsu, azzal a lényeges eltéréssel azonban, hogy itt a "do" módszer egy tökéletesitett változata a jitsunak.

  • 40 részes sorozat Bruce Lee-rõl

    A kínai televízió 40 részes sorozatot készít Bruce Lee emlékére, akinek filmjei világszerte népszerûvé tették a harcmûvészetet.

  • Brazil Jiu-jitsu

    Történet:
    A Brazil Jiu-Jitsu, vagy másik ismert nevén Gracie Jiu-Jitsu, a Japán Judó egyik változataként a '20-as évek közepén fejlõdött ki Brazíliában.

  • Feketelistás extrém sportok

    Magyarország különös hely, az ember elmegy a barátaival a hétvégén egy kicsit snowboardozni vagy éppen hegyet mászni, esetleg kerékpárral egy „kicsit" veszélyes mutatványokat csinálni a saját maga és társasága szórakoztatására, és történetesen valami baleset történik vele, nem részesülhet ingyenes egészség biztosítási ellátásban, ki kell fizetni a kezelés árát. Hogy miért? Az mindjárt kiderül.

  • Wayne Elocknak csak az öv számít

    Az IBF középsúlyú bajnoka, Arthur Abraham (24 gyõzelem – 0 vereség) december8-án a svájci Bázelben védi övét, éspedig a brit bajnok Wayne Elcock (18 gyõzelem – 2 vereség) ellen.

  • Kick-box: a modern küzdõsport

    Leírás:
    A kick-box sport az 1970-es évek elején alakult ki az az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában. Létrehozóinak egyik fõ célja az volt, hogy az ütéseket és rúgásokat használó távol-keleti eredetû harci mûvészetek - a karate, a taekwondo és a kung-fu - mozgásanyagát továbbfejlesztve és részben azokat ötvözve, egy önálló, verseny-centrikus küzdõsportot hozzanak létre.

  • Letartóztatás a Forrest-gyilkosság ügyében

    Korábban beszámoltunk arról, hogy a korábbi váltó- és nagyváltósúlyú világelsõ Vernon Forrest (41 gyõzelem – 3 vereség) gyilkosság áldozata lett, s az elkövetõket nagy erõkkel keresi az atlantai rendõrség.

  • Bázisugrás

    A Bázis-ugrás (B.A.S.E JUMP) alacsony magasságból, fix objektumokról végrehajtott speciális ejtõernyõs ugrás. (Jogilag nem tekinthetõ ejtõernyõs ugrásnak a hazai szabályzatban.) A B.A.S.E mozaikszó az ugorható objektumok kezdõbetûit rejti, mint : B-buliding (épület), A-antenna, S-span (hídak), E-erath (föld,szikla).

  • Karate

    A karate kialakulása

    A karate szülõföldje Okinava, a Rjúkjú szigetcsoport legnagyobb szigete volt. Történelmét földrajzi fekvése nagyban meghatározta, kultúráját kínai és japán hatások alakították.